دانشجویان آمار زیستی

دانشجویان آمار زیستی

آمار؛تصویر دیروز، آیینه امروز،دورنمای فردا
دانشجویان آمار زیستی

دانشجویان آمار زیستی

آمار؛تصویر دیروز، آیینه امروز،دورنمای فردا

بارناشى از سرطان مرى در گلستان

محاسبه بارناشى از سرطان مرى در استان گلستان در سال 1387

میسا مریم صالحى، عماد احمدى ، غلامرضا روشندل، محمد على حیدرنیا ، عباس کشتکار ، على رضا سجادى، پروین یاورى

زمینه و هدف:

حفظ، اعاده و ارتقاى عادلانه سلامت جامعه وظیفه دولتهاست. براى اتخاذ تصمیمهاى صحیح و هدایت درست منابع محدود بخش سلامت، نیاز به شاخصى است که زیانهاى ناشى از مرگهاى زود هنگام به هر علت و ناشى از ناتوان ىهاى حاصل از پیامدهاى غیر کشنده بیمارى را کنار هم قرارداده و بر اساس یک واحد مشترک بیان کند و شاخص سالهاى از دست رفته به علت مرگ زودرس یا ناتوانى داراى این ویژگى است. سرطان مرى سومین سرطان شایع دستگاه گوارش و از میان انواع سرطانها، سرطان مرى به عنوان سومین عامل مرگ و میر در استان گلستان میباشد. و از طرفى میزان بروز آن در استان گلستان بالاترین میزان در کشور است. این مطالعه در نظر دارد با محاسبه بار این سرطان ضمن تعیین اهمیت این بیمارى در استان،زمینه ارزیابى علمى و موثر برنام ههاى مبارزه با این سرطان را نیز فراهم آورد.

روش بررسى:

در این مطالعه توصیفى مقطعى بار سرطان مرى مربوط به سال 1387 در استان گلستان محاسبه و بر آورد شد. اطلاعات لازم براى ورود به نرم افزار شامل جمعیت استان ، میزان مرگ و میزان بروز ناشى از سرطان مرى به ترتیب از سرشمارى سال 1385 ، نظام ثبت مرگ، نظام ثبت سرطان و اطلاعات مربوط به بیماران موجود درپایگاه اطلاعاتى کلینیک اترک جمع آورى شد.

نتیجه گیرى:

بالاتر بودن بار سرطان مرى در استان گلستان نسبت به کشور با توجه به میزان بالاتر بروز آن در استان قابل توجیه است. به نظر می رسد سرطان مرى از اولویتهاى نظام سلامت استان است، ولى قضاوت قطعى مستلزم محاسبه بار سایر سرطانها، بیماریها و آسیبها در سطح استان و رتبه بندى آنها می باشد.

دانلود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد