دانشجویان آمار زیستی

دانشجویان آمار زیستی

آمار؛تصویر دیروز، آیینه امروز،دورنمای فردا
دانشجویان آمار زیستی

دانشجویان آمار زیستی

آمار؛تصویر دیروز، آیینه امروز،دورنمای فردا

اطلاعیه : زمان شروع فراخوان سراسری جذب هیات علمی (شهریور 93)

بسمه تعالی

 به اطلاع متقاضیان محترم  می رساند فراخوان سراسری جذب هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از ساعت 9 صبح تاریخ   93/06/10 شروع ، و تا تاریخ 93/06/31 ادامه خواهد داشت.

 متقاضیان محترم می توانند از طریق سامانه فراخوان سراسری مرکز جذب نسبت به ثبت نام و تعیین اولویت اقدام فرمایند


اعلام نیاز رشته ها


بارناشى از سرطان مرى در گلستان

محاسبه بارناشى از سرطان مرى در استان گلستان در سال 1387

میسا مریم صالحى، عماد احمدى ، غلامرضا روشندل، محمد على حیدرنیا ، عباس کشتکار ، على رضا سجادى، پروین یاورى

زمینه و هدف:

حفظ، اعاده و ارتقاى عادلانه سلامت جامعه وظیفه دولتهاست. براى اتخاذ تصمیمهاى صحیح و هدایت درست منابع محدود بخش سلامت، نیاز به شاخصى است که زیانهاى ناشى از مرگهاى زود هنگام به هر علت و ناشى از ناتوان ىهاى حاصل از پیامدهاى غیر کشنده بیمارى را کنار هم قرارداده و بر اساس یک واحد مشترک بیان کند و شاخص سالهاى از دست رفته به علت مرگ زودرس یا ناتوانى داراى این ویژگى است. سرطان مرى سومین سرطان شایع دستگاه گوارش و از میان انواع سرطانها، سرطان مرى به عنوان سومین عامل مرگ و میر در استان گلستان میباشد. و از طرفى میزان بروز آن در استان گلستان بالاترین میزان در کشور است. این مطالعه در نظر دارد با محاسبه بار این سرطان ضمن تعیین اهمیت این بیمارى در استان،زمینه ارزیابى علمى و موثر برنام ههاى مبارزه با این سرطان را نیز فراهم آورد.

روش بررسى:

در این مطالعه توصیفى مقطعى بار سرطان مرى مربوط به سال 1387 در استان گلستان محاسبه و بر آورد شد. اطلاعات لازم براى ورود به نرم افزار شامل جمعیت استان ، میزان مرگ و میزان بروز ناشى از سرطان مرى به ترتیب از سرشمارى سال 1385 ، نظام ثبت مرگ، نظام ثبت سرطان و اطلاعات مربوط به بیماران موجود درپایگاه اطلاعاتى کلینیک اترک جمع آورى شد.

نتیجه گیرى:

بالاتر بودن بار سرطان مرى در استان گلستان نسبت به کشور با توجه به میزان بالاتر بروز آن در استان قابل توجیه است. به نظر می رسد سرطان مرى از اولویتهاى نظام سلامت استان است، ولى قضاوت قطعى مستلزم محاسبه بار سایر سرطانها، بیماریها و آسیبها در سطح استان و رتبه بندى آنها می باشد.

دانلود

کاهش علائم بیماران مبتلا به منوراژی به کمک مدل‌سازی توام

بررسی تاثیرعصاره گزنه ومفنامیک اسید درکاهش علائم بیماران مبتلا به منوراژی به کمک مدل‌سازی توام

نویسندگان: علی اکبر خادم معبودی ، فرید زائری ، عاطفه سورتچی، نورالسادات کریمیان، احمد رضا باغستانی، زهرا صدقی فرد، راضیه اولاد دیلمقانیان 

گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده مقاله:

مقدمه و هدف: منوراژی، یکی از شایع‌ترین مشکلات ژنیکولوژیکی زنان در سنین باروری است. با توجه به شیوع این بیماری، در این مطالعه با استفاده از مدل‌سازی آماری اثر عصاره گزنه بر بهبود منوراژی مورد بررسی قرارمی‌گیرد. مواد و روش‌ها: مدل‌سازی آماری روی اطلاعات 100 بیمار مبتلا به منوراژی انجام‌شده‌است. بیماران در دو گروه درمانی 50 نفره شامل گروه مداخله (گزنه و مفنامیک اسید) و گروه کنترل (پلاسبو و مفنامیک اسید) به‌صورت تصادفی قرارگرفتند. در این بررسی از مدل توأم طولی و تعمیم‌یافته‌خطی برای پیش‌بینی احتمال بهبودی زنانی که در مطالعه شرکت‌کرده‌بودند، استفاده‌شد. مدل‌سازی توأم با اثر تصادفی مشترک با کنترل متغیرهایی مانند سن، شاخص توده بدنی (BMI) به‌منظور بررسی تأثیر عصاره گزنه بر بهبود (میانگین خون‌ریزی کمتر از 100 معادل 80 سی‌سی ) بیماران مبتلا به منوراژی انجام‌گرفت. نتایج: براساس نتایج، میانگین تعداد روزهای قاعدگی در ماه سوم (سیکل دوم مصرف دارو) در گروه گزنه 1.44±5.52 و در گروه کنترل 1.82±6.19 است و اختلاف دو گروه از نظر آماری، معنادار است (0.023p=). شانس بهبودی افراد‌ در گروه گزنه 1.5 برابر گروه کنترل است؛ اما تفاوت آماری معناداری از نظر بهبودی در دو گروه وجودندارد (0.347p=).

 نتیجه‌گیری: به‌طور کلی، مدل توأم در مقایسه با مدل‌های معمول دارای دقتی بیشتر بوده، احتمال بهبودی گروه مداخله نسبت‌به گروه کنترل بالاتر بوده‌است و عصاره گزنه در کاهش تعداد روزهای قاعدگی بیماران، تأثیری مثبت داشته‌است.

دانلود

تحلیل دوسطحی و مدل بندی داده های طولی

تحلیل دوسطحی با اثرات تصادفی چوله نرمال و مدل بندی داده های طولی

نویسندگان: محمد غلامی فشارکی، انوشیروان کاظم ن‍‍ژاد،فرید زائری

چکیده مقاله:

مدل سازی داده های دوسطحی با فرض نرمال بودن مولفه تصادفی و خطا انجام می شود. عدم برقراری این فرض باعث استنباط غلط در مورد پارامترهای مدل می گردد. در این مقاله، استفاده از خانواده توزیع چوله نرمال که خانواده ای انعطاف پذیرتر از توزیع نرمال است مطرح می شود. سپس در یک مطالعه شبیه سازی نشان داده می شود عدم در نظر گرفتن چولگی مثبت (منفی) در مدل باعث بیش برآوردی (کم برآوردی) عرض از مبدا و کم برآوردی (بیش برآوردی) شیب مدل می گردد سپس با مدل به دست آمده رابطه نوبت کاری و کلسترول خون تعیین می شود.

دانلود

نظریه تصمیم

کتاب نظریه تصمیم که توسط آقای امین روشنی تهیه شده و در وبلاگ دنیای آمار بارگزاری شده است را از لینک زیر دانلود نمایید.

 

دانلود

دیکشنری آمار به زبان اصلی

ضمن تشکر از سرکار خانم دانشور دانشجوی کارشناسی ارشد آمار زیستی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بابت ارسال این فایل ، ویرایش چهارم دیکشنری آمار را از لینک زیر می توانید دانلود نمایید.


دانلود

کتاب راهنمای محاسبه بار بیماری ها

کتاب راهنمای محاسبه بار بیماری ها برای سطح کشوری و استانی در 12 فصل را از لینک زیر دانلود نمایید
دانلود

مقاله: خطای پیش بینی زمان بقاء و کاربرد آن در تحلیل بقای بیماران سرطان روده بزرگ

برآورد خطای پیش بینی برای زمان بقاء و کاربرد آن در تحلیل بقای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ

نویسندگان: احمدرضا باغستانی، محمودرضا گوهری، آرزو اروجی ، محمدامین پورحسینقلی


چکیده مقاله:

مقدمه: سرطان روده بزرگ جزء سرطان‌ های شایع و کشنده‌ است و پیش ‌بینی این که افراد تا چه زمانی زنده می ‌مانند از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از این مقاله برازش مدل کاکس و منحنی کاپلان مایر برای داده‏ های سرطان روده بزرگ بیمارستان طالقانی و مقایسه آن دو با معیار زیان آشکار است. مواد و روش‌ ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی شهر تهران با حداقل 5 سال پیگیری انجام شده است. این افراد بین سال ‌های 1380 تا 1385 به بیمارستان طالقانی مراجعه کرده‌ اند و اطلاعاتشان در بخش سرطان مرکز تحقیقات گوارش ثبت شده و مورد پیگیری قرار گرفته اند. برای پیش بینی زمان بقاء مدل مخاطره متناسب کاکس و منحنی کاپلان مایر استفاده شده است و این دو با برآورد خطای پیش ‌بینی به روش زیان آشکار با هم مقایسه شده ‌اند. یافته ‌های پژوهش: مدل کاکس ارتباط معناداری را بین اندازه تومور و جنس با زمان بقاء نشان داد و خطای پیش ‏بینی با روش زیان آشکار برای مدل کاکس در بعضی از زمان ‏ها کمتر از منحنی کاپلان مایر بود. بحث و نتیجه گیری: در این مطالعه به این نتیجه رسیدیم که برای مقایسه مدل ‏ها می ‏توان از برآورد خطای پیش‏ بینی استفاده کرد

متن کامل

مقاله: الگوی شبکه عصبی مصنوعی در تحلیل بقای بیماران سرطان معده

مؤلفان: محمدرضا گوهری، پریسا مختاری، محمد حسین پورحسینقلی، اکبر بیگلریان

خلاصه مقاله:

سرطان معده در ایران در رتبه نخست شایع‌ترین سرطان برای مردان و رتبه سوم در زنان است. هدف از این مطالعه، تحلیل بقای بیماران مبتلا به سرطان معده و در ادامه پیش‌بینی مرگ این بیماران با استفاده از الگوی شبکه عصبی است. در این مطالعه طولی گذشته­ نگر تعداد 242 بیمار که دارای تشخیص قطعی پاتولوژیک سرطان معده بودند بررسی شدند. داده ها توسط مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بیمارستان طالقانی تهران جمع آوری گردید. توابع بقا و عوامل مؤثر بر بقا به کمک روش کاپلان ـ مایر و الگو مخاطرات متناسب کاکس برآورد شدند. برای تحلیل به روش شبکه عصبی ابتدا داده­ ها به تصادف به دو گروه آموزش و آزمایش تقسیم شدند و همگنی زمان‌های بقای آنها با آزمون رتبه لگاریتمی بررسی شد. برای انتخاب بهترین ساختار شبکه، با تغییر در مشخصه های شبکه الگوهای مختلف بررسی و با استفاده از سطح زیر منحنی ROC الگو مناسب انتخاب شد. برای تحلیل از نرم افزار SPSS نسخه 19 استفاده شد. در الگوی انتخاب شده، خطای پیش بینی برابر 37/7 درصد و سطح زیر منحنی راک برابر 0/732 به دست آمد. پیش­بینی صحیح برای سانسور شدن 71/4 درصد و پیش بینی صحیح مرگ بیماران نیز 50 درصد به دست آمد. شبکه ی عصبی رویکردی مناسب برای پیش بینی بقای بیماران مبتلا به سرطان معده است و پیش­ بینی­ های آن می تواند در دسته بندی این بیماران استفاده شود.

دانلود

شماره 2 (1392) شماره نشریه دانشجویی آمار (ندا)

 لینک :جلد 11، شماره 2 (1392) شماره نشریه دانشجویی آمار (ندا)


پاییز و زمستان

ﺑﺤثی در اﻧﺪازهﻫﺎی اﻫﻤﯿﺖ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ اﻋﺘﻤﺎد

خانم مرضیه باغبان سیچانی

 

کاربرد بوت استرپ ‏در روش‌گشتاورهای‌تعمیم‌یافته در سری‌های‌زمانی

محبوبه ربیعه ، نصراله ایران پناه

 

بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و رضایتمندی زناشویی و فاکتورهای مرتبط با آن

یدالله واقعی، محمدرضا میری ، حکیمه ملاکی مقدم، رقیه لاری گل

 

مقایسه برآوردگرهای آنتروپی طرح های نمونه گیری

فهیمه مسیحی بیدگلی

 

مقدمه ای بر هموارساز های اسپلاین

مهدیه میرزایی باغینی ، الهه آخوند زاده کاشانی

 

بررسی توزیع تعداد مولفه های سالم سیستم منسجم با فرض کار کردن سیستم

محمد جریره ، سبحان صفوی منش

راهنمای شرکت در آزمون دکتری تخصصی وزارت بهداشت

اطلاعیه شماره 3 دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری تخصصی ( Ph.D ) سال 94-93


دانلود

نامه انجمن آمار به دفتر معاونت محترم راهبردی رئیس جمهور

جهت ملاحظه دو نامه معرفی انجمن و نظام آمار شناسی که به دفتر معاونت محترم راهبردی رئیس جمهور ارسال شده است.

دانلود1

دانلود 2

مجله‌ی آمار شماره‌ی 6، خرداد و تیر

مجله‌ی آمار (دوماهنامه‌ی تحلیلی – پژوهشی) شماره‌ی 6، خرداد و تیر

مرکز آمار ایران با توجّه به اهداف و رسالت خود و به‌منظور پیشرفت و فراگیر شدن علم آمار در سطح عموم جامعه، با همکاری پژوهشکده‌ی آمار اقدام به تأسیس مجله‌ی دو ماهنامه‌ی آمار، نموده است. این مجله‌ی تحلیلی- پژوهشی سعی دارد موضوعات مربوط به آمارهای رسمی را به زبان ساده اما علمی برای استفاده مردم و مسئولین ارائه نماید.


در این نسخه مطلبی از اینجانب تحت عنوای "معرفی خانه ریاضیات اصفهان با رویکرد فعالیت های آماری "به چاپ رسیده است.


دانلود