دانشجویان آمار زیستی

دانشجویان آمار زیستی

آمار؛تصویر دیروز، آیینه امروز،دورنمای فردا
دانشجویان آمار زیستی

دانشجویان آمار زیستی

آمار؛تصویر دیروز، آیینه امروز،دورنمای فردا

همایش روز آمار و برنامه ریزی 1393 مرکز آمار

با حضور فعالان نظام حرفه ای آمار کشور؛همایش روز آمار و برنامه ریزی 1393 برگزار شد

تاریخ 05 آبان 1393 14:49

 

با حضور فعالان نظام حرفه ای آمار کشور

همایش روز آمار و برنامه ریزی 1393 برگزار شد

 به مناسبت بزرگداشت  اول آبان ماه، روز آمار و برنامه‌ریزی، همایش بزرگداشت این روز در روز بیست و نهم مهر ماه در تالار غدیر وزارت کشور برگزار شد. این همایش با حضور و سخنرانی دکترمحمد باقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، دکتر تاج‌گردون، رییس کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، دکتر رحمانی فضلی، وزیر کشور، دکتر عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران، ، دکتر بخشنده، معاون وزیر کشاورزی و با حضور معاونان و کارکنان مرکز آمار ایران و همچنین جمعی از اساتید و دست اندرکاران نظام آماری کشور برگزار گردید. سخنرانی  علمی در زمینه بیو‌انفورماتیک توسط دکتر پزشک، رییس انجمن آمار ایران و ارائه گزارش پیشرفت عملیات میدانی  سرشماری کشاورزی 1393، از دیگر بخش‌های این مراسم بود. بر اساس گزارش آقای جلالی، رییس گروه آمار های دام و طیور دفتر آمارهای کشاورزی  مرکز آمار ایران و ارائه دهنده این گزارش،‌  در فرایند سرشماری عمومی کشاورزی  هفت میلیون مکان بهره‌برداری  و سه میلیون و 700 هزار خانوار  تا تاریخ 28/7/1393 فهرست شده است. همچنین 2 میلیون پرسشنامه بهره برداری تکمیل شده است. در این همایش همچنین از نمونه های نظام آماری کشور تقدیر به عمل آمد.

لزوم اهتمام رسانه‌ها بر عدم اعلام آمار های متکی بر حسیات و تخمینات شخصی

رییس مرکز آمار ایران در مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه‌ریزی1393،  سطح نظام آمارگیری  مرکز آمار ایران را به علت استقرار  شبکه ملی آمار  و استفاده از فناوری های نوین  اطلاعات در این مرکز، بالا ذکر کرد. دکتر عادل آذر با ذکر این نکته  که  95 در صد از زیر ساخت های شبکه ملی آمار آماده بهره برداری است افزود: تنها خلاء موجود در این شبکه آمار‌‌های ثبتی دستگاه‌ها است. وی ادامه داد: این شبکه به طور کامل شکل نمی‌گیرد مگر این که دستگاه‌های اجرایی به این شبکه به عنوان مرجع رسمی و حاکمیتی آمار و اطلاعات متصل شوند. وی در ادامه سخنان خود، به نقش مهم شاخص‌های مرکز آمار ایران در تدوین برنامه ششم  اشاره کرد و گفت:200 شاخص آماری پیوست برنامه ششم است که از این 200 شاخص، 100 شاخص  مربوط به مرکز آمار ایران می باشد که 70 درصد از آن شاخص‌های بخش کشاورزی هستند.‌ 

  دکتر عادل آذر، در ادامه ضمن تاکید بر نقش مهم رسانه‌ها در اطلاع رسانی صحیح آماری و ارتقاء فرهنگ آماری کشور و هچنین تاکید بر پرهیز  رسانه‌ها از اعلام هر آماری که صرفاً مبتنی بر حسیات و تخمین‌های فردی است افزود: در هیچ کجای دنیا آمارهای مرکز آمار را زیر سئوال نمی‌برند و ما به هیچ عنوان با هیچ کسی درباره آمارهای اعلامی وارد مناظره نخواهیم شد، زیرا این مرکز متعلق به این دولت و یا دولت‌های گذشته نیست.بلکه متعلق به نظام و حاکمیت است و باید اصل بی‌طرفی در آن رعایت گردد. وی با اشاره به انتقاد‌های غیر علمی برخی از رسانه ها به ویژه در رابطه با آخرین نرخ بیکاری اعلام شده ازسوی مرکز آمار ایران گفت:‌ ‌افرادی که این نرخ را قبول ندارند، باید  به60 هزار خانوار مراجعه و‌آن ها را مورد ارزیابی قرار دهند. چرا که این نتایج توسط ماموران آموزش دیده و از طریق خود اظهاری 60 هزار خانوار تولید شده است و مرکز آمار ایران دارای نظام کنترل کیفیت داده‌ها بوده و این مرکز حیثیت و شرف خود را درگرو آمار های اعلامی خود گذاشته است. وی تصریح کرد، روش‌های آمارگیری مرکز آمار ایران برای مقایسه پذیری لازم است  با استاندارد‌‌های بین‌المللی منطبق باشد .وی همچنین ضمن تقدیر از حمایت‌های دولت از استقلال مرکز آمار ایران، از کلیه رسانه‌ها و اندیشمندان خواست تا با ارائه برنامه و مقالات علمی، در ارتقاء‌فرهنگ آماری کشور بکوشند.

رییس مرکز آمار ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به سرشماری عمومی کشاورزی که از 5 مهر ماه الی 18 آبان ماه در کشور در حال اجرا است،‌ گفت:در این سرشماری 12 هزار مأمور آمارگیر و کارشناس، اطلاعات چهار و نیم تا پنج میلیون بهره بردار بخش کشاورزی را احصاء خواهند کرد. وی اظهار داشت با توجه به این که بخش کشاورزی از ارکان اقتصاد کشوراست و نقش مهمی در تولید ثروت ملی، ایجاد اشتغال و تولید ناخالص داخلی دارد، از دو سال پیش که فعالیت‌های مربوط به سرشماری کشاورزی1393 در مرکز آمار ایران شروع شده است، تمام تلاش این مرکز تهیه آمارهای ناب و اصیل برای برنامه‌ریزان کشور است.وی با بیان اینکه روش جمع آوری اطلاعات توسط تبلت در سرشماری عمومی کشاورزی سال جاری، نقطه عطفی در ارتقای علمی و فنی آمارگیری در کشور محسوب می شود، گفت: با توجه به استقرار شبکه ملی آمار و ارتقای سطح فناوری سخت افزاری و نرم افزاری  مرکز آمار ایران، تمامی فعالیت مأموران آمارگیر به صورت لحظه ای قابل بررسی و ارزیابی است.رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: امروز می توانید به صورت لحظه ای بررسی کنید که مأمور آمارگیری به کدام روستا رفت و تا ظهر چند بهره بردار را آمارگیری کرد. دکترعادل آذر تأکید کرد: تببین و برآورد نتایج آمارگیری که در سال‌های گذشته تا دو سال به زمان نیاز داشت، در حال حاضر کاهش یافته است و این توانمندی وجود دارد که در مدت شش ماه اطلاعات تفصیلی نتایج آمارگیری ارائه شود.


                                              توازن منطقه‌ای،‌ مهمترین اصل برنامه ششم

آقای دکتر نوبخت،‌ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، ‌در سخنرانی خود در همایش روز آمار، در رابطه با  نقش مهم آمار و اطلاعات در توسعه گفت: مرکز آمار ایران در مقاطع مختلف، ‌منشاء تاثیر و نقش‌آفرین قاطع و بلامنازعه در  رخداد‌های اقتصادی کشور بوده است و در حال حاضر نیز در دو اقدام هم زمان و مهم فعالیت می‌کند که یکی از آن‌ها  اجرای سرشماری عمومی کشاورزی 1393 و دیگری تهیه شاخص های مورد نیاز برنامه ششم توسعه است. وی در ادامه سخنان خود، رفع عدم توازن و تعادل توسعه‌ای را در مناطق مختلف کشور که حاصل 10 برنامه اجرا شده در کشور از سال 1328 است، مهمترین رویکرد برنامه‌های توسعه ششم و هفتم کشور ذکر کرد که باید در کنار اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله تحقق یابد. وی افزود: این توازن بخشی نیازمند برنامه و آمارهای درست و متقنی است که مرکز آمار ایران تولید می‌کند. دکتر نوبخت تصریح کرد: تقسیم کردن و خرد کردن بودجه کشور در استان‌ها به ویژه در پروژه های کوچک و ناتمام به معنی عدالت نیست و بودجه‌های عمرانی که به استان‌ها تخصیص داده می‌شود باید با نگاه توازن بخشی به طرح‌های عمرانی تخصیص یابد.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای افزایش مقاومت اقتصاد کشور در برابر تقلیل منابع می باشد. وی با تاکید بر اهمیت توجه به اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از سیاست‌های دولت آن است که همگام با بودجه هزینه‌های جاری، بودجه عمرانی هم تخصیص یابد و به همین دلیل شاهد بودیم که در شش ماهه اول سال جاری،53 درصد منابع لازم برای اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پرداخت شده است.

دکتر نوبخت پرهیز از آغاز طرح‌های عمرانی جدید و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را از سیاست‌های دولت بیان کرد و افزود: در سفرهای رییس‌جمهور کلنگ طرح‌های جدید زده نمی‌شود تا به طرح‌های نیمه‌تمام دولت اضافه نشود. بلکه تاکید دولت در این سفرها آن است که همه طرح‌ها باید تا پایان سال 93 یا نیمه سال 94 به اتمام برسد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور گفت: اگر کاهش قیمت جهانی نفت ادامه یابد، باید متناسب با منابع، بودجه دولت را تنظیم کنیم و در کنار آن توازن منطقه‌ای مدنظر در برنامه ششم نیز رعایت شود.

برنامه‌ریزی بدون آمار، راه رفتن در تاریکی  است

رییس کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی که سخنران  افتتاحیه این مراسم بود، ‌ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران اجرای سرشماری عمومی کشاورزی 1393 به ویژه آمارگیران که در شرایط سخت روستا‌ها و سرما فعالیت می‌کنند،کاهش زمان انتشار  نتایج سرشماری را  نشانه رشد نظام آماری ذکر کرد. دکتر تاج‌گردون افزود: اطلاعات حاصل از این سرشماری و انتشار به موقع آن‌ها ، نفش بسزایی در تدوین بر نامه ششم توسعه دارد.  وی برنامه‌ریزی بدون آمار را ، راه رفتن در تاریکی و برنامه‌ریزی با آمار های غلط را رفتن به سوی پرتگاه ذکر کرد. دکتر تاجگردون افزود:‌ در بحث اعتبار آمارهای تولید شده به چند موضوع باید توجه کرد. این که چه کسی آمار را تولید می‌کند، چگونه تولید می شود و چه کسی پردازش می‌کند که با توجه به وجود نیرو های متخصص و مجرب، در این سه مورد مشکلی در کشور نیست. اما در بحث  انتشار، اینکه چه کسی آن را منتشر و چه کسی از آن استفاده می‌کند، باید مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که قانون، مرکز آمار ایران را مرجع رسمی انتشار آمار دانسته و باید به این مرکز اعتماد کنیم. وی با تاکید بر این نکته که انتشار آمار باید به صورت طبقه بندی و با توجه به نیاز کاربران مختلف انجام شود گفت:‌ برخی از آمار‌ها کارشناسی بوده و کاربرد آن رسانه‌ای نیست. بنابراین زمانی که این اطلاعات تخصصی و کارشناسی منتشر می‌شود، افراد را دچار تردید می‌کند چراکه با کاربرد دقیق آن آشنا نیستند.

 دکترتاج‌گردون همچنین مرکز آمار را موظف به تشریح آمارهای خود دانست و افزود: وقتی آمار سنگین و غیر عمومی منتشر می‌شود موجب تشویش اذهان خواهد شد. بنابراین باید برای گیرندگان آن توجیه شود.وی با اشاره به اینکه برخی از آمارها ملموس نیست و قرار هم نیست که ملموس باشند، گفت: هنگامی که یک مقام کشوری قرار است در مورد آماری نظیر تورم، نرخ بیکاری یا رشد اقتصادی سخن بگوید، لازم است تا برای مخاطب کمی هم توضیح دهند که منظور از این آمار و ارقام چیست.

 

تاکید بر اهمیت آمار بخش کشاورزی با توجه به بحث امنیت غذایی کشور

معاون وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم  اظهار امیدواری کرد که تا اسفند ماه سال جاری نتایج مقدماتی سرشماری عمومی کشاورزی 1393 که در حال حاضر در کشور در حال اجرا می‌باشد، منتشر شده و چهارچوب آماری مفیدی برای  طرح‌های آمارگیری کشاورزی تهیه گردد. دکتر بخشنده سرشماری کشاورزی را با توجه به ارتباط نتایج آن به امنیت غذایی کشور مهم ذکر کرد و در ادامه افزود:‌ در سال‌های گذشته اعلام آمار غلط میزان تولید گندم از سوی مسئولین وقت، باعث شد دولت وقت مجبور شود از آنجایی که پیش‌تر برنامه‌ریزی نکرده بود هر تن گندم را 40 تا 50 دلار بالاتر از قیمت بخرد و میلیارد‌ها دلار به کشور خسارت زد. معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: لطمه خلاء آماری فقط به گندم ختم نمی‌شود  بلکه زمانی دولت 5/2 میلیون تن شکر وارد کرد آنهم در زمانی که تولیدات داخلی به شش میلیون تن رسیده بود، این امر موجب اشباع بازار شد به طوری که اکنون بعد از شش سال از آن تصمیم هنوز نتوانسته‌ایم سطح زیرکشت نیشکر را به 60 تا 70 درصد سال 1385- 1386 برسانیم.

وی ضمن اشاره به استفاده از روش های نوین برای تهیه اطلاعات میزان اراضی زیر کشت کشور همچون عکس برداری هوایی در آینده نزدیک، میزان اراضی زیر کشت کشور را حدود 17 میلیون هکتار ذکر کرد که از این میزان حدود 8.7 میلیون هکتار اراضی آبی باشند. معاون وزیر جهاد کشاورزی، آمار مصرف 93 درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی را بی‌پایه و اساس خواند. وی اظهار کرد: متاسفانه این روزها آمار مربوط به آب در حالی نقل محافل شده و می‌گویند 93 درصد منابع آبی در کشاورزی مصرف می‌شود که این آمار از نظر ما پایه علمی ندارد و در خوشبینانه‌ترین حالت می‌تواند یک برآورد مقدماتی باشد که آن هم موجب ایجاد افکار غلط در بین مردم و کشاورزان خواهد شد.

ضرورت اتخاذ مکانیسمی خودکار برای به روز شدن آمارها

وزیر کشور که در مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه ریزی 1393 حضور داشت، ضمن تقدیر از افراد فعال در حوزه آمارگیری در کشور، با ذکر این نکته که برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از دهه 40 تا کنون خروجی‌های مفیدی برای کشور نداشته است، افزود:‌ از بین بردن فقر و نابرابری‌ و رفع عدم توازن در شهر نشینی و وابستگی کامل اقتصادی به نفت،‌ از مواردی است که باید در اولویت‌های برنامه ششم  قرار گیرد.دکتر رحمانی فضلی در ادامه افزود :‌در پنج حوزه منابع، امکانات، ‌فعالیت اقتصادی، جمعیت و خدمات عدم توازن در کشور وجود دارد که رفع این عدم توازن، نیازمند آمار و اطلاعات دقیق در این حوزه‌ها است. وی در ادامه، مرکز آمار ایران را مرجع رسمی تجمیع و انتشاراطلاعات آماری در کشور ذکر کرد و افزود: مکانیسمی باید اتخاذ شود که آمار‌های کشور به طور خودکار به روز شوند. وی مسئله مهم دیگر در حوزه آمار کشور را،  عدم تحلیل درست آمار و اطلاعات ذکر نمود و اظهارامیدواری نمود که تحلیل‌های راهبردی و کارشناسی منجر به ایجاد یک سیستم جامع آماری و یک نظام حرفه ای آمار در کشور گردد.

 

تقدیر از نمونه‌های نظام آماری کشور

در ادامه همایش روز آمار و برنامه‌ریزی از افراد نمونه نظام آماری کشور تقدیر شد. اسامی این افراد به شرح زیرمی‌باشد:

استاد و پیشکسوت

ردیف

نام و نام خانوادگی

پست

 

1

جناب آقای دکتر یداله محرابی

استاد نمونه آماری

دانشگاه شهید بهشتی

2

جناب آقای حسام‌الدین فرهودی

پیشکسوت نمونه آماری

استان کردستان




نمونه‌های دستگاه‌های اجرایی

ردیف

نام و نام خانوادگی

پست

نمونه

1

جناب آقای حسین ابوئی مهریزی

معاون برنامه‌ریزی وزارت معدن، صنعت و تجارت

 

2

جناب آقای مهندس حسین مهری

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره پست جمهوری اسلامی ایران

 

3

جناب آقای اکبر سهیلی‌پور

رئیس سازمان حسابرسی کشور

 

4

جناب آقای علی اصغر قائمی

مدیرعامل مرکز فناوری اطلاعات شهرداری تهران

 

 

نمونه‌های استانی

ردیف

نام و نام خانوادگی

پست

استان

1

جناب آقای ابوالفضل طارمی

مدیرکل آمار و اطلاعات

استان قزوین

2

جناب آقای مسعود اخوان ملایری

مدیرکل آمار و اطلاعات

استان مرکزی

3

جناب آقای سید لطف‌اله هاشمی

مدیرکل آمار و اطلاعات

استان خوزستان

4

جناب آقای حسن صدقی

معاون مدیرکل

استان اصفهان

5

جناب آقای صادق اکبری

رئیس گروه

استان گیلان

6

جناب آقای مصطفی توکلی

رئیس گروه

استان کرمان

7

جناب آقای عباس پوراسکندر

رئیس گروه

استان مازندران

8

جناب آقای قاسم علی کرمیان

رئیس گروه

استان لرستان

9

سرکار خانم معصومه حدادی

کارشناس

استان خراسان شمالی

10

سرکار خانم زیبا حیدری

کارشناس

استان زنجان

11

جناب آقای محمد فرج‌زاده

کارشناس

استان آذربایجان شرقی

12

جناب آقای سید مجتبی باقرمنش

کارشناس

استان قم

13

جناب آقای رضا خدایی

کارشناس

استان آذربایجان غربی

14

جناب آقای حمید صحرانورد

کارشناس

استان فارس

15

جناب آقای یداله شوقانی

کارشناس

استان سمنان

16

جناب آقای خیام صحرانورد

کارشناس

استان اردبیل

17

جناب آقای مهدی حسینی

کارشناس

استان سیستان و بلوچستان

18

جناب آقای امین زرافشان

کارشناس

استان خراسان رضوی

19

جناب آقای محسن نصیری‌فرد

کارشناس

استان تهران

20

جناب آقای سجاد نوروزیان

کارشناس

استان ایلام

21

سرکار خانم مریم قاسمی

بازبین

استان کرمانشاه

22

سرکار خانم نجمه امتحانی

بازبین

استان یزد

23

جناب آقای مصطفی معزیان

آمارگیر

استان خراسان جنوبی

24

سرکار خانم سکینه خلیلی

آمارگیر

استان بوشهر

25

جناب آقای مسلم کاووسی

آمارگیر

استان گلستان

نمونه‌های مرکز آمار ایران  و پژوهشکده

 

ردیف

نام و نام خانوادگی

پست

دفتر

1

جناب آقای علیرضا زاهدیان

رئیس

پژوهشکده آمار

2

جناب آقای جواد حسین‌زاده

مدیرکل

دفتر حساب‌های اقتصادی

3

سرکار خانم افسانه یزدانی

مدیرکل

دفتر روش‌شناسی آماری و طرح‌های نمونه‌گیری

4

جناب آقای مصطفی دانش

معاون مدیرکل

دفتر فرهنگی، بازرگانی و خدمات

5

جناب آقای صمد اصغری

معاون مدیرکل

دفتر محاسبه شاخص برنامه‌ها و سیاست‌های کلان

6

جناب آقای دکتر کاوه کیانی

پژوهشگر

پژوهشکده آمار

7

جناب آقای مهدی فرحزادی

رئیس گروه

دفتر صنعت، معدن و زیربنایی

8

جناب آقای رضا ستوده

رئیس گروه

دفتر شاخص قیمت‌ها

9

جناب آقای حسن پیرحسینی

رئیس گروه

شبکه و خدمات رایانه ای

10

سرکار خانم الهه عباسی

رئیس گروه

دفتر استاندارد و نظارت بر طرح‌های آماری

11

جناب آقای محمد غلامی

رئیس گروه

دفتر حساب‌های اقتصادی

12

جناب آقای آرش فاضلی

کارشناس

دفتر برنامه‌ریزی،پایش عملکرد ودبیرخانه شورای‌عالی آمار

13

سرکار خانم معصومه محمدی

کارشناس

دفتر جمعیت، نیروی کار و سرشماری

14

سرکار خانم ژیلا کمائی

کارشناس

دفتر کشاورزی

15

سرکار خانم سارا ابدالی

کارشناس

دفتر نقشه و اطلاعات مکانی

16

سرکار خانم هانیه اصغری اصل

کارشناس

سیستم و خدمات نرم‌افزاری

17

سرکار خانم شیما صباغ تبریزی

کارشناس

پایگاه‌های اطلاعاتی

18

جناب آقای اکبر خانمحمدی

کارشناس

امورمالی و ذیحسابی

19

سرکار خانم مهدیه رحمانی

کارمند

پژوهشکده آمار

20

جناب آقای غلامعلی ناصح قره شیران

کارمند

دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری‌های بین‌الملل

21

جناب آقای مجید عزیزی

کارمند

حراست

22

جناب آقای محمد ابراهیم حسنی

کارمند

معاونت اقتصادی و محاسبات ملی

23

جناب آقای جبرئیل عسگری

کارمند

دفتر توسعه منابع انسانی و پشتیبانی

24

جناب آقای توحید محمدنژاد

کارمند

دفتر توسعه منابع انسانی و پشتیبانی

 

نظرات 1 + ارسال نظر
رضوان vtdud دوشنبه 26 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 09:47

لطفاراجع به انتخاب نمونه های نظام اماری کشور توضیح دهید
حتماً از استانداری ها انتخاب شده اند ؟
اگر نامه‌ای به کلیه وزارت خانه‌ها برای برگزیدگان آماری از سمت وزارت کشور فرستاده شده شماره و تاریخ نامه لطفاً

بسمه تعالی
با سلام و احترام
پاسخ شما به ایمیل شما ارسال شد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد