دانشجویان آمار زیستی

دانشجویان آمار زیستی

آمار؛تصویر دیروز، آیینه امروز،دورنمای فردا
دانشجویان آمار زیستی

دانشجویان آمار زیستی

آمار؛تصویر دیروز، آیینه امروز،دورنمای فردا

راهنما و نرم افزار آماری Lisrel

لیزل Lisrel مخفف linear structural relation است. نرم افزار تحلیل آماری لیزرل LISREL جهت محاسبات تحلیل عامل و مدل معادلات ساختاری و به منظور تست کردن روایی پرسشنامه از سوی شرکت بین المللی نرم افزار علمی (SSI) به بازار عرضه شده است .

 لیرزل یک مدل تبیینی است که ما را به مدل اکتشافی رهنمون می‏کند. هدف لیرزل این است که ما را با انجام آزمونی به تحلیل مسیر، تحلیل عاملی و تحلیل خوشه‏ای برساند. نرم افزار لیزرل Lisrel مکمل نرم افزار اس پی اس اس است که در علوم انسانی و علوم اجتماعی استفاده می شود. این نرم افزار کارهای گرافیکی را بهتر از نرم افزار SPSS انجام می دهد 

لیزرل به معنای ارتباطات ساختاری خطی است که برخی به غلط آن را مترادف مدل یابی معادلات ساختاری قلمداد کرده‌اند. مدل یابی معادلات ساختاری (Structural equation modeling: SEM) یکی از روشهای تحلیل کورایانس است که با استفاده از نرم افزار لیزرل قابل محاسبه است.

نرم افزار پیشگام برای مدل سازی معادله ساختاری در حال حاضر شامل روش های آماری برای داده های نظر سنجی پیچیده است. ایجاد نمودارهای راه آسانی برای استفاده و رابط تولید نحو به طور مستقیم از نمودار است.

این نرم افزار با استفاده از همبستگی و کوواریانس بین متغیرهای اندازه گیری شده ،تحلیل عاملی ، مدل معادلات ساختاری، تحلیل مسیر، انواع رگرسیون، پایایی و روایی سازه، پایایی مرکب و . . . میتواند انجام دهد. بنابراین حتما به خاطر داشته باشید لیزرل هیچگاه مترادف مدل یابی معادلات ساختاری نیست. از آنجا که تحلیل عاملی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل قابل تحلیل است درک این روشها در شناخت کار با نرم افزار لیزرل ضروری است .

مدل معادلات ساختاری و یا به طور اختصار SEM که مخفف (Structural Equational Modeling) میباشد، از روشهای جدید آماری و یکی از قویترین روشهای تجزیه و تحلیل چندمتغیره است که برخی هم به آن تحلیل ساختاری کواریانس، الگوسازی عاملی و لیزرل اطلاق میکنند. کاربرد اصلی آن در موضوعات چند متغیرهای است که نمی توان آنها را به شیوه دو متغیری با در نظر گرفتن هربار یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته انجام داد.


راهنمای فارسی                                          راهنمای انگلیسی


نرم افزار لیزرل8

نظرات 3 + ارسال نظر
علی جمعه 16 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 06:57

سلام
خیلی دنبال نرم افزار لیزرل بودم که شما زحمت کشیدین و گذاشتین. امکانش هست EQS رو هم برای دانلود بزارین؟ ویندوز من 64 بیت هست و هنوز EQS که به ویندوز 64 بیت بخوره رو پیدا نکردم.
سپاس فراوان
سلامت و موفق باشین.

بسمه تعالی
با سلام و احترام
راهنما و نرم افزار eqs را براتون بارگزاری کردم. امیدوارم در ویندوز شما کارکند. اگر نه بفرمایید

هستی دوشنبه 27 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 04:51

با سپاس از زحمات شما
امیدوارم هر چه زودتر فایل دانلود این نرم افزار در اختیارمان قرار گیرد.
در مورد سوالی که پرسیدین، به نظرم تا حد زیادی خیلی مفید هستند. چون گاهی اوقات ممکنه از یک نرم افزار جواب نگیریم و مشکلمون با یک نرم افزار دیگه حل بشه
و اینکه هر نرم افزاری، قابلیت های خاص خودش رو داره. باید دید با کدوم نرم افزار میتونیم به نیازمون پاسخ بدیم.
باز هم ممنون

بسمه تعالی
با سلام و احترام
با تشکر از نظراتی که میدین و مایه دلگرمی است . در اولین فرصت این کار رو خواهم کرد.

[ بدون نام ] یکشنبه 26 آبان‌ماه سال 1392 ساعت 17:48

با سلام و با تشکر از زحمات جنابعالی
لطفا در صورت امکان، نرم افزار Lisrel را به همراه راهنمای استفاده در وبلاگ بگذارید.

بسمه تعالی
در اولین فرصت این کار را انجام خواهم داد.
لطفا بفرمایید وجود نرم افزارها در سایت به دوستان چقدر می تونه کمک کنه؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد