دانشجویان آمار زیستی

دانشجویان آمار زیستی

آمار؛تصویر دیروز، آیینه امروز،دورنمای فردا
دانشجویان آمار زیستی

دانشجویان آمار زیستی

آمار؛تصویر دیروز، آیینه امروز،دورنمای فردا

متن مصاحبه دکتر طالبی استاد محترم دانشگاه اصفهان با ایرنا

انجمن آمار ایران اعلام کرد: هوشنگ طالبی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: نظام آمارشناسی به مجموعه قوانین، مقررات، آیین نامه ها و تشکل های حرفه ای و صنفی غیر حاکمیتی اطلاق می شود که مسئولیت سامان بخشی به فعالیت های آماری اعم از مشاوره، اجرا و نظارت بر طرح ها، تحقیقات و اصول و کاربرد روشها و علم آمار را به عهده دارد.
وی در ادامه بیان کرد: نظام آماری می تواند برخی اهداف را دنبال کند که پیگیری این اهداف باید با هماهنگی سازمان های دولتی و عمومی در کشور نظیر مرکز آمار ایران و همچنین نهادهای علمی نظیر انجمن آمار و دانشگاه ها صورت گیرد.

به گفته این کارشناس حوزه آمار، دستگاه ها از شکل گیری و فعالیت نظام آمارشناسی استقبال کرده و ضمن حمایت از آن، تمام مساعی خود را معطوف به ایجاد این نظام کرده اند.


  

**اهداف مهم ضرورت نظام آماری در کشور
وی تقویت و توسعه فرهنگ و سواد آماری در کشور،ترویج اصول علمی و دانش فنی آمار، ارتقای کیفیت خدمات آماری در کشور، تامین و ارتقا سطح مشارکت آمارشناسان در امور آماری در جامعه،پشتیبانی و کمک به رشد و اعتلای علم آمار، کاربردی کردن علم آمار در جامعه از طریق تبدیل آن به فناوری و کاربست در زمینه های صنعتی، کشاورزی و خدمات و بازرگانی را از اهداف مهم ضرورت نظام آماربرشمرد .
وی اظهار کرد: نظم بخشیدن به امور مربوط به کسب و کار حرفه ای و فنی آماری در کشور از طریق وضع مقررات حرفه ای و شغلی برای فعالیت های آماری،حفظ و حراست از حقوق مادی و معنوی و اخلاقی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان آمار، کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری در زمینه های مختلف، افزایش دقت، صحت و درستی داده ها و تحلیل های آماری میسر است.
وی که مسئول کمیته حمایت از تشکل های آماری برای سال جهانی آمار است، دیگر اهداف نظام آمارشناسی را تنظیم و ایجاد فرصت های شغلی برای دانش آموختگان آمار ذکر کرد.
این متخصص علم آمار گفت: با توجه به اهداف عنوان شده ، اگر بپذریم که نیل به این اهداف نیاز به رهبری و مدیریت، برنامه ریزی، متولی و کارگزار دارد اما باید اعتراف کنیم که متاسفانه دستگاه و نهادی برای این امور در کشور وجود ندارد.
وی ادامه داد: این امر موجب شده تا علاوه بر بی سامانی و آشفتگی در فعالیت های موجود آماری در کشور اعم از کاربرد آمار در تحقیقات علمی، تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات آماری و ارائه یافته های مطمئن ، از ظرفیت ها و سرمایه های عظیم و بالقوه آماری کشور استفاده کامل نشود.
به گفته این استاد دانشگاه ، عدم بهره گیری درست از روش های صحیح علمی آماری موجب کاهش کیفیت یافته های تحقیقاتی شده که این خود نوعی بی اعتمادی را در کاربران به وجود آورده است.
این استاد دانشگاه معتقد است: نباید در تشکیل نظام آمارشناسی به عنوان متولی رسیدگی به امور و فعالیت های آماری در کشور فرصت را از دست داد و باید در شکل گیری آن به عنوان یک ضرورت تلاش کرد.

**ضرورت ایجاد نظام آماری
طالبی با اشاره به شفاف تر شدن این ضرورت و همچنین ترسیم وضعیت فعلی مشاوره های آماری افزود: به طور مثال تامین و ارتقا سطح سلامت و بهداشت در جامعه به طور عام از وظایف دولت است اما در کشور مردم وقتی دچار بیماری می شوند برای تامین سلامتی خویش به طور مستقیم به پزشک مراجعه می کنند. پزشک نیز برای تشخیص بهتر در بسیاری از موارد بیمار را به آزمایشگاه و یا بخش های تشخیصی معرفی و ارجاع می دهد.
وی ادامه داد: این بخش ها و مراکز آزمایشگاهی که دارای وسایل و تجهیزات پیشرفته و مجهز به رایانه و نرم افزارهای تشخیصی است، تحت نظارت یک متخصص با حداقل مدرک پزشکی عمومی اداره می شوند. با این وجود آنها خود از هرگونه قضاوت تجویزی اجتناب کرده نتیجه آزمایش و آسیب شناسی را برای تشخیص بیماری و دستور درمان به پزشک متخصص منعکس می کنند.
وی گفت: داده های موجود در مسائل واقعی به طور معمول بسیار پیچیده و دارای شرایطی فراتر و خارج از شرایط استاندارد موجود در کتب معمولی و پیشرفته آماری است و این امر بر پیچیدگی انتخاب و استفاده از روش های مناسب آماری و تحلیل آنها می افزاید.

** ایجاد نظام آمار شناسی
وی در ادامه بیان کرد: برای پایان دادن به این معضل، تخصصی کردن مشاوره ها و رعایت اصول حرفه ای و همچنین اعتمادسازی، ارتقای سطح سلامت در یافته های تحقیقاتی و در یک کلام نیل با اهداف پیش گفته، تشکیل نظام آمارشناسی را، که به نوعی می تواند نقش نظام پزشکی را در درمان و نظام مهندسی را در ساختمان در فعالیت های آماری ایفا کند.
وی گفت : از مراجع ذیصلاح، دولت و مجلس شورای اسلامی درخواست می کنیم تا این مهم را در دستور کار قرار داده و با بررسی به این مشکل اجتماعی و علمی رسیدگی کنند.
به گفته این استاد دانشگاه، امروز خوشبختانه دانشگاه های کشور توسعه یافته و از نظر داشتن کادر،دانش فنی و اندوخته های علمی در رشته آمار بسیار پیشرفته است و در مرزهای دانش در سطح جهانی حرکت می کند.
وی معتقد است: دانش آموختگان این رشته به عنوان ظرفیت ها و سرمایه اجتماعی فرصت گرانبهایی محسوب می شوند که در اختیار کشور قرار دارد ، با مدیریت و برنامه ریزی صحیح می توان از این ظرفیت به نحو شایسته استفاده کرد.
وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در حوزه آمار گفت: ایجاد و توسعه بخش خصوصی یکی از راهکارهای بهره گیری از این سرمایه عظیم است. اما این امر مستلزم دارا بودن صلاحیت حرفه ای و فنی متقاضیان برای راه اندازی مراکز خصوصی و کلینیک های مشاوره ای آماری است. نظام آمارشناسی در صورت تشکیل می تواند صلاحیت ها را رسیدگی و نظارت کند.
وی با بیان آنکه سال
۲۰۱۳ میلادی به عنوان سال جهانی آمار اعلام شده، افزود:در زمان باقیمانده تا پایان سال میلادی ، برگزاری سمینارها، کارگاه ها، اطلاع رسانی در خصوص سال جهانی آمار و ایجاد فضایی برای بیان اهمیت و نقش آمار در برنامه ریزی ها و بهبود روشها می تواند مفید و موثر باشد اما در بلند مدت ایجاد زیرساخت ها برای تصمیمات پایدار در حمایت از تقویت و ترویج فرهنگ آماری، استفاده از روش های آماری در ارتقا فناوری، بالا بردن کیفیت محصولات صنعتی و کالاهای خدماتی توام با کاهش هزینه ها امری اجتناب ناپذیر است.
وی در پایان گفت: برای نیل به این مهم موضوعاتی چون آموزش های مدرسه ای و دانشگاهی، کاربردی کردن علم آمار، مهارت آموزی و مشتری محور کردن آموزش ها، حمایت از تشکل های آماری به خصوص تقویت بخش خصوصی و بالاخره تشکیل نظام آمارشناسی باید به بهانه سال جهانی مورد توجه قرار گیرد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد