دانشجویان آمار زیستی

دانشجویان آمار زیستی

آمار؛تصویر دیروز، آیینه امروز،دورنمای فردا
دانشجویان آمار زیستی

دانشجویان آمار زیستی

آمار؛تصویر دیروز، آیینه امروز،دورنمای فردا

ارتباط ژنتیکی میکروستلایت ها با مولفه های سندرم متابولیک

بررسی ارتباط ژنتیکی میکروستلایت های منتخب با برخی مولفه های سندرم متابولیک در خانواده های فارس و آذری

نیما حسین زاده ،یدالله محرابی،مریم السادات دانشپور، حمید علوی مجد ،فریدون عزیزی


چکیده

سابقه و هدف : آزمون ارتباط ژنتیکی بر اساس خانواده ها در بررسی ارتباط ژنتیکی بین الل های نشان گرهای ژنتیکی و انواع فنوتیپ ها، برای تعیین مکان ژنتیکی ژن ها، کاربرد گسترده ای دارد. این تحقیق با کمک روش FBATبه بررسی ارتباط ژنتیکی برخی میکروستلایت های منتخب با میزان لیپوپروتئین با چگالی بالای کلسترول ، تری گلیسیرید و دور کمر جهت شناخت نواحی ژنی موثر در سندرم متابولیک در دو نژاد فارس و آذری از جمعیت ایرانی پرداخت.

 

مواد و روش ها: تعداد 107 خانواده از بین شرکت کنندگان در مطالعه قند و لیپید تهران به گونه ای انتخاب شدند که حداقل یک نفر از اعضای آن ها مبتلا به سندرم متابولیک و حداقل دو نفر دچار کاهش میزان HDL-C باشند. ارتباط ژنتیکی میزان HDL-C، تری گلیسیرید و دور کمر با برخی میکروستلایت های منتخب ، کروموزوم های12،11، 8 و 16 با به کار گیری روش FBATبررسی گردید.

 

نتیجه گیری: FBAT در برابر مخدوش کننده هایی مثل بد تعیین کردن مدل ژنتیکی و یا پدیده لایه بندی جمعیتی مقاوم خواهد بود.یافتن میکروستلایت های موثر در میزان تغییرات HDL-C و تری گلیسیرید توسط روش مورد استفاده در این مطالعه، می تواند به انتخاب مناطق کروموزومی جدید و نشانگرهای نزدیک تر به ژن های مستعد کننده سندرم متابولیک در جمعیت ایرانی کمک نماید.

دانلود


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد