دانشجویان آمار زیستی

دانشجویان آمار زیستی

آمار؛تصویر دیروز، آیینه امروز،دورنمای فردا
دانشجویان آمار زیستی

دانشجویان آمار زیستی

آمار؛تصویر دیروز، آیینه امروز،دورنمای فردا

سوالات المپیادهای آمار

 سوالات مرحله نهایی المپیادهای علمی-دانشجویی آمار از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۰  را از لینک زیر دانلود نمایید.

منبع: وبلاگ حمید رضا مسافری

دانلود

پارامترهای توزیع نمایی تعمیم‌یافته دو پارامتری

برآورد پارامترهای توزیع نمایی تعمیم‌یافته دو پارامتری تحت سانسور هیبرید واحد شده
نویسندگان: معصومه ایزانلو ، آرزو حبیبی راد
چکیده مقاله:

سانسور هیبرید واحد شده ترکیبی از دو سانسور هیبرید تعمیم یافته نوع I و II می باشد. در این مقاله، طرح سانسور هیبرید واحد شده وقتی متغیرهای طول عمر، دارای توزیع نمایی تعمیم یافته دو پارامتری هستند، بررسی میشود. از آنجا که برآورد ماکسیمم درستنمایی پارامترها فرم بسته ای ندارند، لذا برای حل مشکل از روش تکرار عددی نیوتن رافسون استفاده می کنیم و با کمک ماتریس اطلاع فیشر مشاهدات، فاصله اطمینان مجانبی برای پارامترها بدست می آوریم. با فرض آن که پارامترها مستقل و دارای توزیع پیشین گاما هستند، برآورد بیزی پارامترها را با کمک نمونه گیری از نقاط مهم بدست آورده و در یک مطالعه شبیه سازی طرح های مختلف با هم مقایسه میشوند. در انتها با یک مثال واقعی هدف مقاله بیشتر توضیح داده می شود.

دانلود

 

ارتباط ژنتیکی میکروستلایت ها با مولفه های سندرم متابولیک

بررسی ارتباط ژنتیکی میکروستلایت های منتخب با برخی مولفه های سندرم متابولیک در خانواده های فارس و آذری

نیما حسین زاده ،یدالله محرابی،مریم السادات دانشپور، حمید علوی مجد ،فریدون عزیزی


چکیده

سابقه و هدف : آزمون ارتباط ژنتیکی بر اساس خانواده ها در بررسی ارتباط ژنتیکی بین الل های نشان گرهای ژنتیکی و انواع فنوتیپ ها، برای تعیین مکان ژنتیکی ژن ها، کاربرد گسترده ای دارد. این تحقیق با کمک روش FBATبه بررسی ارتباط ژنتیکی برخی میکروستلایت های منتخب با میزان لیپوپروتئین با چگالی بالای کلسترول ، تری گلیسیرید و دور کمر جهت شناخت نواحی ژنی موثر در سندرم متابولیک در دو نژاد فارس و آذری از جمعیت ایرانی پرداخت.

 

مواد و روش ها: تعداد 107 خانواده از بین شرکت کنندگان در مطالعه قند و لیپید تهران به گونه ای انتخاب شدند که حداقل یک نفر از اعضای آن ها مبتلا به سندرم متابولیک و حداقل دو نفر دچار کاهش میزان HDL-C باشند. ارتباط ژنتیکی میزان HDL-C، تری گلیسیرید و دور کمر با برخی میکروستلایت های منتخب ، کروموزوم های12،11، 8 و 16 با به کار گیری روش FBATبررسی گردید.

 

نتیجه گیری: FBAT در برابر مخدوش کننده هایی مثل بد تعیین کردن مدل ژنتیکی و یا پدیده لایه بندی جمعیتی مقاوم خواهد بود.یافتن میکروستلایت های موثر در میزان تغییرات HDL-C و تری گلیسیرید توسط روش مورد استفاده در این مطالعه، می تواند به انتخاب مناطق کروموزومی جدید و نشانگرهای نزدیک تر به ژن های مستعد کننده سندرم متابولیک در جمعیت ایرانی کمک نماید.

دانلود


آشنایی با وضعیت بازارکار رشته آمار

در حال حاضر بیشتر افراد درگیر کنکور در کشور، در هنگام اعلام نتایج ، اولین رشته هایی که به ذهن آنها می رسد رشته های مهندسی می باشد. دلیل بیشتر آنها نیز داشتن آینده و بازار کار بهتر نسبت به سایر رشته ها می باشد. برای همین موضوع نیز رشته ای مانند "آمار" همیشه در انتهای لیست انتخاب رشته می باشد و بیشتر قبول شدگان این رشته به اجبار وارد آن می شوند. ناگفته نماند که بعضی ها نیز، علاقه را یکی از ملاک های انتخاب رشته های مهندسی میدانند. همه این حرف ها شاید درست باشد، اما دربرگیرنده همه ی حقایق مربوط به رشته آمار نیست. در اینجا سعی میکنیم رشته آمار را از جهت بازار کار آینده بیشتر معرفی نماییم تا نه تنها کمکی به دانشجویان سالهای ابتدایی این رشته باشد، بلکه راهنمای مفیدی برای افراد علاقمند به ورود به دانشگاه نیز باشد. ناگفته نماند که در این مطلب بر خلاف سایر مقالات مشابه در سایتها و روزنامه ها، از جنبه واقعیت و تقریبا با جزئیات بیشتر به این موضوع می پردازیم.

ادامه مطلب ...

برآورد بقای بعد از عود بیماران مبتلا به سرطان معده

برآورد بقای بعد از عود بیماران مبتلا به سرطان معده و بررسی عوامل مرتبط با آن

نویسندگان: قدرت‌اله روشنایی ، انوشیروان کاظم‌نژاد ، صنمبر صدیقی

چکیده مقاله: 

 سابقه و هدف: سرطان معده یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان است که علی‌رغم پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه درمان، میزان بقای آن‌ها پایین است. عوامل مختلفی ممکن است بر عود پس از درمان تاثیرگذار باشد. هدف این مطالعه بررسی بقا و تعیین عوامل مرتبط با این بیماران بود.

مواد و روش ها: مطالعه بر روی 93 بیمار مبتلا به سرطان معده که از تاریخ 1/1/1382 تا 29/12/1386 به انستیتوکانسر بیمارستان امام خمینی مراجعه کرده و پس از درمان دارای عود بودند انجام گرفت. طول عمر از زمان عود تا مرگ یا پایان مطالعه (1/7/88) بر حسب ماه محاسبه شد. اثر جنس، سن تشخیص، محل درگیری، نوع درمان، درجه تمایز یافتگی تومور، متاستاز، مرحله بیماری بر بقای این بیماران تعیین شد.

نتیجه گیری: با توجه به این‌که بیش از نیمی از عودها در سال اول بعد از درمان رخ می‌دهد لذا مراجعه ماهانه بیماران در تشخیص به موقع ضروری است.

دانلود

طنز "آمار یعنی خلاقیت"

آمار یعنی خلاقیت این عنوان فیلم کوتاه طنز آماری هنر پیشه و کارگردان طنزپرداز کشور عزیزمان می باشد.

منبع: وبلاگ دانشجویان آمار زیستی و اپیدمیولوژی همدان

دانلود

نمودارهای آماری

پاورپوینت نمودارهای آماری که نسبت به معرفی نمودارهای آماری می پردازد را از اینجا دانلود نمایید.

منبع: سایت آمارگیران

ارزشیابی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در سال 1391

نتیجه ارزشیابی فعالیتهای پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور سال 1391

در رتبه بندی حاصل از ارزشیابی فعالیت های پژوهشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور تیپ1 به ترتیب دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.

در همین رتبه بندی برای دانشگاه های علوم پزشکی کشور تیپ 2 دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) و دانشگاه علوم پزشکی یزد (شهید صدوقی) بالاترین امتیاز را کسب نمودند .

 در میان دانشگاه های علوم پزشکی تیپ 3 به ترتیب دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ودانشگاه علوم پزشکی ایلام بالاترین رتبه را بدست آوردند.

 

- رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی کشور - تیپ 1


- رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی کشور - تیپ 2


- رتبه بندی دانشگاه های علوم پزشکی کشور - تیپ 3

پاورپوینت های درسی کارشناسی آمار- پیام نور

در این قسمت  پاورپوینت  واحدهای درسی رشته آمار- پیام نور در 14 عنوان درسی و تحت 17 فایل ارائه شده است. این پاورپوینت ها  علاوه بر دانشجویان مقطع کارشناسی ، می تواند برای کسانی که می خواهند در کوتاه مدت خود را برای کنکور ارشد آماده نمایند می تواند مفید واقع شود.


آمار و احتمال- آمار ریاضی 1- آمار ریاضی 2-مبانی اقتصاد-جمعیت شناسی-محاسبات آماری- چند متغیره گسسته- چند متغیره پیوسته- رگرسیون- ریاضی برای آمار- روش های نمونه گیری 1- روش های آماری - سری های زمانی - زبان تخصصی


آمار و احتمال،خسروی راد


آمار و احتمال، مقدس زاده

ادامه مطلب ...

مقایسه مدل های داده های طولی

مقایسه مدل های داده های طولی در انبساط آبی سه کامپوزیت متداول

نسیم وهابی ،دکتر مسعود صالحی، دکتر فرید زایری،دکتر حسن تراب زاده، کاظم ناصری نژاد،سارا رزم آور

چکیده

زمینه و هدف: مطالعه طولی کاربرد فراوانی در علوم پزشکی و اجتماعی دارد. با توجه به انجام اندازه گیری های مکرر در این گونه مطالعات، شرط استقلال بین مشاهدات برقرار نبوده و لذا باید مدل های مناسب انتخاب شوند. در این مطالعه کاربرد مدل های حاشیه ای و انتقال برای تحلیل داده های طولی مربوط به انبساط آبی کامپوزیت ها، نشان داده می شود.

روش کار: در این مطالعه طولی داده های مربوط به سه نوع کامپوزیت مختلف استفاده شده است. این کامپوزیت ها به مدت 3 ماه در دو محیط آب و بزاق دهان قرار گرفته و انبساط آبی آن ها 18 بار در فواصل زمانی معین بر روی 540 نمونه اندازه گیری شد. تحلیل آماری داده ها با استفاده از مدل های حاشیه ای و انتقال و با برنامه نویسی در محیط نرم افزار Rانجام شده است.

نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده آن است که استفاده از روش انتقال می تواند جایگزین مناسبی برای روش های متداول تحلیل داده های طولی باشد .

همچنین با توجه به معنادار بودن اثر نوع کامپوزیت بر انبساط آبی در هر دو مدل، بهتر است که از کامپوزیت های مناسب تر که در طول زمان افزایش حجم کمتری می یابند، برای ترمیم دندان ها استفاده شود.


دانلود

سواد سلامت و عوامل مؤثر بر آن

سواد سلامت در 5 استان کشور و عوامل مؤثر بر آن

دکتر سیدآرش طهرانی بنی هاشمی،دکتر محمدامیر امیرخانی، دکتر علی اکبر حقدوست، دکتر سیدمؤید علویان،دکتر هما اصغری فرد،دکتر حمید برادران،مژگان برغمدی،سعید پارسی نیا،سحر فتحی رنجبر

چکیده:

زمینه و هدف: سواد سلامتی میزان ظرفیت هر فرد برای کسب، تفسیر و درک اطلاعات اولیه و خدمات سلامتی است که برای تصمیم گیری متناسب لازم میباشد. هدف از این مطالعه بررسی سطح سواد سلامت و شناسایی عوامل مؤثر بر آن بود.

روشکار: در مطالعه ای پیمایشی در 5 شهر و 5 روستای کشور از استانهای بوشهر، مازندران، کرمانشاه، قزوین و تهران، 1086 نفر از افراد 18 سال و بالاتر مورد پرسشگری در درب منازل قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سواد سلامتی عملکردی بالغین پس از تعدیل و اعتبارسنجی آن استفاده شد. به منظور تعیین ارتباط عوامل موثر بر سطح سواد سلامتی، از آنالیز رگرسیونی استفاده شد.

نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که به طور کل سواد سلامت در ایران پائین است. سطح تحصیلات قویترین ارتباط را با سطح سواد سلامت داشت و بیشترین پرش در سطح سواد سلامت در کسانی که تحصیلات بیش از 8 سال داشتند، مشاهده شد. پائینتر بودن سواد سلامت در زنان، در گروه های سنی بالاتر و ساکنین روستا، به طور عمده مربوط به پایینتر بودن سطح تحصیلات در این گروهها بود.

کلید واژه ها: سواد سلامت، پیمایش، عوامل مؤثر

دانلود

پاسخ به سوالات کاربران

در این قسمت سوالات و پاسخ سوالاتی را که در قسمت نظر  و پیغام توسط کاربران پرسیده شده است در ادامه مطلب می آوریم.از هر گونه پیشنهاد، انتقاد و نظر با کمال میل استقبال می کنیم. لازم است به اطلاع دوستان برسانم که تقریبا به درخواست هایی که دوستان داشتند یا جواب داده شده یا در اولین فرصت جواب داده می شود.

ضمن تشکر از دوستانی که ابراز علاقمندی برای هرچه مطلوب بودن وبلاگ نموده اند، منتظر همکاری این عزیزان نیز می باشیم.

ضمنا نظراتی نیز حاوی تشکر از اینجانب بود که در همین جا از لطف تمامی دوستان سپاسگزارم.

دانشجویان میتوانند مطالب مورد نیز را به ترتیب تاریخ از همین قسمت دنبال نمایند. خواهشمند است سوالات خود را در این قسمت بنویسید.

 

 شنبه 2 آذر 1392 @ 10:35 ق.ظ

بسمه تعالی با سلام و عرض ادب و احترام

اینجانب فارغ التحصیل کارشناسی ارشد آمار زیستی هستم که شهریور ماه دفاع کردم. مطالب خیلی مفیدی رو در وبلاگ میگذارین و بسیار مورد استفاده بنده قرار گرفته و از جنابعالی ممنون و سپاسگذارم. راستش، در دانشگاه، به ما فرصت کار کردن ندادن و فقط می خواستن درس بخونیم....


  

ادامه مطلب ...

لیست مقالات اپیدمیولوژی فضایی

وبلاگ تخصصی اپیدمیولوژی فضایی با هدف نشان دادن کاربرد آمار فضایی و اپیدمیولوژی ایجاد شد و در ادامه استفاده پهنه بندی و کابرد GIS به این مجموعه اضافه گردید.

مجموعه مقاله های  موجود در این وبلاگ در این خصوص در ادامه مشاهده می شود . برای استفاده از این مجموعه به وبلاگ تخصصی اپیدمیولوژی فضایی به نشانی

www.spatial-epidemiology.blogsky.com  مراجعه نمایید.

 

لیست مقالات اپیدمیولوژی فضایی

25- کاربرد آمار فضایی در هواشناسی

مهدی نقی خانی ، مریم زنگنه

 

ادامه مطلب ...

سالنامه آماری ثبت احوال( 8 سال)

نشریه سالنامه آماری در بر گیرنده آمار و اطلاعات ثبت وقایع حیاتی چهارگانه ولادت، فوت، ازدواج، طلاق و سایر فعالیت هایی است که توسط سازمان ثبت احوال انجام می گیرد است. هر یک از وقایع چهارگانه بر اساس قانون ثبت احوال در ادارات تابعه ثبت، و آمار آن از طریق سامانه برخط ثبت وقایع حیاتی جمع آوری می گردد.

ادامه مطلب ...

نرم افزار R

آخرین  نسخه نرم افزار R-3.0.2 را از اینجا دانلود نمایید.

مدل سازی بیز حوادث کار

مدل سازی بیزی حوادث ناشی از کار ایران در سال 1388

مسعود صالحی، مهدی ایمانی، فرید زایری،نسیم وهابی، حسن پیرحسینی، مصطفی ارجی

چکیده

مقدمه: در هر جامعه ای بررسی الگوی جغرافیایی یک بیماری جهت تعیین نواحی با خطر بالا یا پایین، از اهمیت خاصی برخوردار است. نقشه بندی بیماری ها، مجموع های از رو شهای آماری را شامل م یشوند که نقشه هایی دقیق جهت بررسی توزیع جغرافیایی بیماری مورد نظر به دست می دهند. در این پژوهش از روش های بیزی برای برآورد خطر نسبی وقوع حوادث ناشی از کار استفاده شده است.

روش کار: در این پژوهش، داده های حوادث ناشی از کار ایران در سال 1388 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای برآورد پارامترهای نقشه حوادث ناشی از کار و همچنین پیامدهای آن از روش بیز تجربی (مدل پواسون - گاما) و نرم افزار Winbugs استفاده شد. همچنین برای تنظیم نقشه مربوط به خطر نسبی رخداد حادثه ناشی از کار و مرگ و میر ناشی از آن از نرم افزار Arc Gis استفاده شد.

نتیجه گیری: به طور کلی رخداد حوادث ناشی از کار در استانهای مختلف کشور از پراکندگی یکسانی پیروی نمی کند و در اکثر استان های کشور این الگو برای زنان و مردان متفاوت است. کلاً در استان های همجوار استان تهران شیوع این حوادث بیشتر از سایر نقاط کشور است.

دانلود